2010. január 7., csütörtök

Narancsos máktorta pisztáciával



Ma van a férjem névnapja, és már régen elhatároztam, hogy csinálok neki valami finom mákos sütit, ugyanis imádja a mákot minden formában:-).
Eltelt jó pár nap, amire ráakadtam erre a receptre, külön felhívnám a figyelmet arra, hogy tojás nélküli - ezért számolni kell azzal, hogy kissé puha, porhanyós lesz.

De előtte egy kis áttekintés a mákról:
A kerti mák fontos kultúrnövényünk. A még zöld termés megvágása után képződő, megszilárdult tejnedve, az ópium, kb. huszonötféle nagy hatású alkaloidot tartalmaz. Az alkaloidok a száraz mákgubóból is kinyerhetőek, fontos gyógyszereket készítenek belőle. Magyar kutató, Kabay János nevéhez fűződik a száraz mákgubóból való kivonási eljárás kidolgozása. A népi gyógyászatban, a zöld terméstok forrázatával a gyermekeket "nyugtatták". Kabay János is ezt az eljárást alkalmazta a világon először. Először a zöld terméstokból vonta ki a morfiumot és a kodein, papaverint. A zöld termésben gondot okozott a klorofill jelenléte, ezért a száraz kicsépelt mákgubót használta fel. (A mai drogfogyasztók is ezt az eljárást követik és készítik a mákteát).
2006. január 1-től a fehér virágú változata drognak minősül. Ezután szabadon csak a lilás-rózsaszínes változat termeszthető Magyarországon.

Az alaprecept "sima" máktorta, én hozzátettem a narancsot és a pisztáciát.

Hozzávalók:
5dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 20dkg rétesliszt, 10dkg barna cukor, 8dkg darált+2dkg szemes mák, 2 tasak Bourbon és 2 tasak egyszerű vaníliás cukor (akinek van, kaparja ki inkább a vanília rudat), fél tk só, fél tk szódabikarbóna, 3tk rum (én ezt kihagytam), 2dl tej, 20dkg vaj, és ami nálam még hozzájött: 5 dkg kandírozott narancshéj (vagy egy narancs reszelt héja), egy kis marék pisztácia összetörve.
Akinek nincsen otthon pisztáciája, tehet bele diót, mandulát, mogyorót, de el is hagyható belőle.

A puha vajat és a tejet keverőtálba öntjük. (Beletesszük a rumot).
A száraz hozzávalókat a mák kivételével összekeverjük, majd fokozatosan a keverőtálba öntjük és kikeverjük a tésztát. Végül a mákot is hozzáadjuk.
Egy kerek (mondjuk 26 cm átmérőjű) formát kivajazunk, vékonyan lisztezünk, s beleöntjük a tésztát.
175 fokra előmelegített sütőben kb. 40 percig - tűpróbáig - sütjük.
A sütő ajtaját kinyitjuk, és úgy hagyjuk hűlni a tésztát.
A recept szerint kb. 20 perc múlva felvághatjuk, szerintem azonban várjunk legalább 45 percet, mert amúgy is elég omlós süti és hamar szétesne.
Én tálalás előtt reszeltem a tetejére pici narancshéjat.

Ati nagyon meg volt hatva, és nagyon ízlett neki...nekem egy kicsit még túl omlós is volt....:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails